Dostęp do internetu
Dostęp do internetu w sieci ARWAL zarządzany jest za pomocą 3 serwerów LMS ( ARWAL – 10.18.1.1 , Chmielowicka 10.20.1.1 , Komprachcice 10.16.1.1 ). Usterki sieci możemy podzielić na 3 grupy :
- problemy u klientów końcowych ( nie omawiamy )
- problemy na punktach pośrednich
- problemy z dostępem do internetu przez LMS
Aby zrozumieć gdzie wystąpił problem w stacji pośredniej najlepiej posłużyć się Dude według opisu na stronie . Aktualnie w naszej sieci istnieje jeszcze kilka mikrotików zbudowanych na komputerach PC i są one najbardziej podatne na zawieszenia :
- 192.168.5.198 ( kościół Szczepanowice ) – reset przez pilota
- 192.168.5.188 ( Pudełko ) – reset przez mieszkańca
- 192.168.5.195 ( Ochota ) – reset przez mieszkańca
- 192.168.5.200 ( Rink ) – reset przez mieszkańca
Często problemy występują z powodu braku prądu . Aktualne informacje o wyłączeniach znajdziemy w zakładce Internet Sieć ARWAL -> Tauron.
Aby sprawdzić jakość połączenia do klienta możemy połączyć się z serwerem LMS przez putty i tego poziomu uruchomić komendę ping. Komenda ping z poziomu serwera działa trochę inaczej niż z poziomu Windows, jeśli nie da się jej wykonać to ekran stoi , po przerwaniu przez CTRL-C widzimy liczbę straconych pakietów . ping na linux jest odpowiednikiem ping -t na Windows.
Adresy serwerów z poziomu ARWALa:
- 10.16.1.1 – ARWAL
- 10.20.1.1 – Chmielowicka
- 192.168.110.10 – Komprachcice
Sieć wyposażona jest w komputery pomiarowe do których możemy zalogować się przez VNC pod następującymi adresami:
- 192.168.5.2 – Chmielowicka
- 192.168.110.10 – Komprachcice
Z poziomu komputera pomiarowego możemy sprawdzić poziom sygnału klienta ( np. Winbox ) czy też w ogóle działanie internetu ( np. przez speedtest )
Konfiguracje wszystkich urządzeń bazowych są zapisane w katalogu F:\backup\ARWAL network. Aby odtworzyć konfigurację urządzenia typu UBNT wykonujemy po prostu restore z poziomu przeglądarki ( np. po wymianie urządzenia ), aby odtowrzyć konfirgurację mikrotika przeciągamy i upuszczamy plik kopii do winbox->files i wykonujemy restore. Ponieważ mikrotiki często zawierają karty sieciowe przy przenoszeniu konfiguracji do nowego mikrotika musimy przełożyć wszystkie karty.
Konfigurację dostępu do sieci od LMS do internetu opisałem w osobnych artykułach
- LMS ARWAL
- LMS Chmielowicka
- LMS Komprachcice
W przypadku awarii LMSa możemy skorzystać z 2 rozwiązań :
- dyski zapasowe ( gdy awaria dotyczy dysku )
- komputery zapasowe ( przy awariach komputera )
Jednak w obu przypadkach dyski są nieaktualne. Aby wgrać do LMSa bieżącą kopię danych podłączamy się komputerem do eth1 ( lub do jakiegoś switcha ), sprawdzamy czy idą pingi po adresie wewnętrznym np. 10.16.1.1 a następnie postępujemy według instrukcji odtwarzanie bazy LMS z artykułu V-SMART odtwarzanie kopii. W przypadku wymiany komputera bazę możemy odtworzyć przez zawiezieniem komputera do miejsca wymiany.